Startersaftrek voor startende ondernemers

De startersaftrek is bedoeld om het starten van een eigen onderneming te stimuleren en om ervoor te zorgen dat de kansen van een succesvolle onderneming wordt vergroot. Als startende ondernemer mag je in de eerste vijf jaar van jouw onderneming drie keer gebruik maken van de startersaftrek. Zo kun je jouw zelfstandigenaftrek verhogen.

Je maakt aanspraak op de startersaftrek wanneer je voldoet aan de volgende voorwaarden:

  • In het aangiftejaar had je ook recht op de zelfstandigenaftrek
  • In de vijf voorafgaande jaren was je minimaal één jaar geen ondernemer (voor de inkomstenbelasting)
  • Je hebt in de vijf voorgaande jaren niet meer dan twee keer gebruik gemaakt van de zelfstandigenaftrek.

Wanneer je voldoet aan de voorwaarden van de startersaftrek, mag je de zelfstandigenaftrek verhogen met een bedrag van € 2.123,-. Dit geldt óók voor 2022.

Startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid

Wanneer je vanuit een arbeidsongeschiktheidsuitkering begint met ondernemen, heb je in vele gevallen recht op de subsidie startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid. Deze startersaftrek voor arbeidsongeschiktheid kan ook maximaal drie jaar worden gebruikt.

De voorwaarden voor de startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid zijn:

  • Je hebt recht op een arbeidsongeschiktheidsuitkering
  • Je bent ondernemer
  • Je was in de afgelopen één of vijf jaar geen ondernemer
  • Aan het begin van het kalenderjaar heb je de AOW-leeftijd nog niet bereikt
  • Je voldoet aan het verlaagde urencriterium van 800 gewerkte uren voor de onderneming in het desbetreffende kalenderjaar.

De startersaftrek is bij arbeidsongeschiktheid de maximaal behaalde winst. De startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid is dan:

  • € 12.000,- als je in de vijf voorgaande jaren geen gebruik maakte van deze aftrek.
  • € 8.000,- als je één keer gebruik hebt gemaakt van de startersaftrek in de afgelopen vijf jaar.
  • € 4.000,- als je in de vijf voorgaande jaren twee keer gebruik hebt gemaakt van deze aftrek.

Gratis download

Je kunt hieronder gratis het Handboek Ondernemen downloaden van de Belastingdienst. In dit handboek vind je meer informatie over het urencriterium en informatie over belastingen, bijdragen en premies.

Handboek ondernemen Belastingdienst

Download hier gratis het Handboek Ondernemen 2022 van de Belastingdienst en lees handige tips, informatie en handvatten om succesvol te ondernemen

Agenda

19 december

Belastingen en administratie

19.00 uur
Online
Online

Blog

5 praktische tips bij het maken en/of vastleggen van afspraken als ondernemer

Marije Sliphorst-Dekker

Bij het ondernemen is onlosmakelijk het maken van afspraken met andere partijen verbonden. In de meeste gevallen gebeurt dit op eenvoudige, soms snelle wijze. Even via een telefoontje een order plaatsen, contact via de Whatsapp en zo nodig nog een e-mail achteraf sturen. In 9 van de 10 gevallen is meer ook niet nodig en is daar ook gewoonweg de tijd niet voor.

Terug naar overzicht