Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
         
 

Uitbreiding regeling getroffen sectoren: ook ondernemers in de non-food kunnen aanvragen doen

29 maart 2020

Extra groepen ondernemers in de non-food-sector zoals winkeliers kunnen vanaf maandag 30 maart 2020 ook gebruikmaken van de regeling Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren COVID-19 (TOGS). Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) heeft vandaag de uitbreiding bekend gemaakt van de regeling, die eerder bekend was als het Noodloket. De TOGS is specifiek bedoeld voor bedrijven die rechtstreeks worden getroffen door kabinetsmaatregelen in de strijd tegen het coronavirus.

Minister Eric Wiebes en staatssecretaris Mona Keijzer (EZK) hebben hiertoe besloten op basis van de sinds vrijdag gedane aanvragen voor de TOGS en de recente acute, negatieve ontwikkelingen van winkelomzetten. "Het zijn uitzonderlijke tijden die grote gevolgen hebben voor ondernemers. Daarom heeft het kabinet bij de aankondiging van het Noodpakket voor banen en economie ook meteen gezegd dat dit pakket nooit stilstaat. Ondernemers in de sector non-food kunnen weliswaar openblijven, maar zien hun inkomsten sterk teruglopen door de noodzaak tot social distancing. Omdat ze hard getroffen worden verruimen we de regeling", aldus de bewindspersonen van EZK

Eenmalige gift van 4.000 euro om eerste vaste lasten te kunnen betalen

Via de regeling TOGS kunnen ondernemers een eenmalige tegemoetkoming van 4.000 euro netto krijgen waarmee ze hun vaste lasten betalen, zoals bijvoorbeeld de huur van een bedrijfspand. Voor doorlopende kosten voor personeel heeft het kabinet andere maatregelen getroffen die ook onderdeel uitmaken van het Noodpakket voor banen en economie. Op deze pagina staat welke ondernemers gebruik kunnen maken van de TOGS-regeling. 

Maatwerk bij criteria SBI-codes

Ondernemers die recht hebben op de TOGS-regeling, maar zien dat zij geregistreerd staan onder een andere zogenoemde SBI-code in het Handelsregister kunnen dit melden bij uitvoeringsorganisatie RVO.nl. 

Wiebes en Keijzer laten weten: "Als ondernemers door een verkeerde registratie tussen wal en schip dreigen te vallen, zullen we dat per geval bekijken. Die flexibiliteit is er. Nogmaals: het zijn uitzonderlijke en ruige tijden, daarom doen we wat nodig is’".

Bron: Rijksoverheid.nl

Vragen?

Heb je specifieke vragen omtrent de mogelijkheden bij de gemeente m.b.t. de tijdelijke ondersteuning? Vul dan onderstaand contactformulier in.

Dossier: Coronavirus

Klik hier om ons dossier over het coronavirus te lezen. Zo ben je altijd op de hoogte van het laatste nieuws. 

 

Contactformulier















Blog

Geen belasting tot een winst van € 30.339,- in 2022 als (startende) ondernemer


Wat dekt een aansprakelijkheidsverzekering voor schades?


Lees meer

Nieuws

Aantal startende ondernemers 'nog steeds erg hoog'

De coronacrisis heeft Nederlandse ondernemers er ook vorig jaar niet van weerhouden om een bedrijf te starten. In totaal zijn er ruim 250.000 ondernemers begonnen. Daartegenover staan bijna 133.000 ondernemers die vorig jaar vrijwillig of noodgedwongen met hun bedrijf zijn gestopt, blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel.

Lockdown en coronamaatregelen dwingen zzp’er tot werktijdverkorting

De coronamaatregelen en lockdowns hebben een veel grotere impact op zelfstandigen dan op werknemers. In de eerste lockdown zijn zzp’ers gemiddeld ruim 5 uur minder gaan werken. Dat blijkt uit een analyse van economen van de Universiteit van Leiden.

Lees meer
Lees meer

Kennisbank

Kennisbank Lees meer
Succesvol starten als ondernemer in de gemeente Edam-Volendam
Tegemoetkoming Vaste Lasten MKB (TVL)
Tijdelijke regeling subsidie evenementen (TRSEC)
Starten met je uurtarief
Welke aftrekposten heb ik als ondernemer?
Lees meer