Wat is een goede administratie

Een goede administratie geeft op elke moment inzicht in de stand van zaken van jouw onderneming. De meeste ondernemers worden niet heel enthousiast van de administratie. Belangrijk is dus om deze vanaf het eerste moment goed in te richten, zodat je er zo min mogelijk tijd aan hoeft te besteden.

Om het je makkelijk te maken hebben wij een handige Excel-tool gebouwd waarin je eenvoudig jouw uren- en kilometers kan registreren. Je kan de tool hiernaast direct downloaden.

Uren- en kilometerregistratie

Start direct met het bijhouden van jouw uren en kilometers als (startende) ondernemers.

Waarom directe- en indirecte uren registreren

Het is belangrijk om je uren te registreren als je gebruik gaat maken van fiscale aftrekposten voor startende ondernemers. Je moet dan namelijk kunnen aantonen dat je voldoet aan het urencriterium.

Indirecte uren zijn de uren die je niet direct besteed aan je bedrijfsactiviteiten. Dit zijn dus uren voor bijvoorbeeld je administratie, maar ook het voeren van verkoopgesprekken en het bezoeken van netwerkbijeenkomsten. Directe uren zijn de uren die je besteed aan je feitelijke bedrijfsactiviteit(en).

Ook voor jezelf is het belangrijk om je uren te registreren. Je houdt dan precies bij hoeveel uren je aan je bedrijf besteedt en op welke gebieden. Ook kan je de registratie gebruiken om facturen op te stellen en je uren te verantwoorden richting je opdrachtgevers.

Waarom kilometers registreren

Ga je zakelijke kilometers maken omdat je bijvoorbeeld een klant of inkoopbeurs bezoekt? Leg het aantal kilometers dan goed vast. Bij gebruik van je privé vervoermiddelen mag je namelijk 0,21 ct. als kostenpost opvoeren binnen je onderneming. Dit mag alleen als je een goede rittenadministratie hebt. Heb je een auto op de zaak dan is een kilometerregistratie ook van belang. Rij je namelijk met deze auto meer dan 500 kilometer privé dan ga je bijtelling betalen. Belast je jouw reiskosten door aan je opdrachtgever dan is de registratie ook handig om de juiste vergoeding te berekenen en eventueel te verantwoorden.

Meten = weten

Om je te motiveren voor het opzetten van een goede administratie is het belangrijk om te weten dat je door het vastleggen van belangrijke gegevens je controle houdt over het ondernemerschap. Meten = weten!

Op basis van jouw administratie verkrijg je inzichten die je kan gebruiken om je onderneming en bijvoorbeeld je winstgevendheid en effectiviteit te verbeteren. Op deze wijze zet jij je administratie dus in om als ondernemer nog beter te presteren.

Terug naar overzicht