Iedereen met personeel loopt het risico dat een medewerker ziek wordt. Dat kan uw bedrijfsvoering ontregelen, zeker als u een klein bedrijf heeft. De kosten van een zieke werknemer kunnen ook oplopen. Eén dag verzuim kost zeker € 250. U moet uw zieke werknemer 2 jaar lang, minimaal 70% van zijn loon doorbetalen. Ook de kosten voor begeleiding en re-integratie zijn voor u.
Een verzuimverzekering is niet verplicht.
Bij de meeste verzekeraars heeft u een eigen risico. Het kan zijn dat u de eerste dagen dat uw medewerker ziek wordt zelf moet betalen. Soms is er ook een maximum aan wat de verzekering uitkeert.
Bent u zzp’er? Dan bent u niet automatisch verzekerd als u ziek wordt of een ongeval krijgt. U kunt uw inkomen verzekeren met een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Of met een alternatief daarvoor, zoals crowdsurance of een schenkkring. Hiermee beschermt u zich tegen verlies van inkomen. Bekende voorbeelden van een schenkkring zijn een Broodfonds of Voorzieningenfonds.
De DGA valt niet onder de verzuimverzekering. Wilt u de ziekte van een DGA verzekeren, dan kan dat via een arbeidsongeschiktheidsverzekering.
Als startende ondernemer kan het lastig zijn om de juiste prijs voor je product of dienst te bepalen. Je wilt niet te goedkoop zijn, maar je wilt ook jezelf niet uit de markt prijzen omdat je te duur wordt gevonden. Vaak wordt de discussie gevoerd over kosten, prijs en waarde. Drie begrippen die regelmatig door elkaar worden gehaald. In deze blog vertel ik je hoe je hier als (startende) ondernemer mee om kunt gaan. Je gaat daarbij ontdekken hoe je met deze kennis jouw bedrijf succesvoller kunt maken.