Kom na een cybercrime snel in actie. Doe online aangifte of bel 0900-8844. Doe daarnaast bij fraude ook een melding bij de Fraudehelpdesk Zakelijk. Zij kunnen u adviseren en doorverwijzen wanneer dit nodig is. Vertel aan uw werknemers wat er is gebeurd zodat ze weten wat ze moeten doen en waar ze op kunnen letten. Raakt het incident uw klanten? Bijvoorbeeld omdat het leveren van producten langer duurt, of omdat er persoonsgegevens zijn gelekt? Breng dan ook uw klanten op de hoogte.
Het kan lastig zijn om de schade van het cyberincident te bepalen. De kosten kunnen om verschillende manieren ontstaan. Denk bijvoorbeeld aan:
Bent u een digitale dienstverlener of aanbieder van essentiële diensten? Dan heeft u meldplicht bij het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) En u moet een melding maken bij de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI). U kunt ook een vrijwillige melding maken. Na uw melding kunt u ook hulp en advies krijgen van NCSC.
Aanbieders van noodzakelijke dienBent u een aanbieder van noodzakelijke diensten zoals elektriciteit, gas of drinkwater? U moet dan ook een melding maken bij NCSC. In de Wet beveiliging netwerk- en informatiesystemen (Wbni) en de verordening Digital Operational Resilience Act (DORA) staat dat u uw bedrijf goed moet beveiligen. Twijfelt u of de Wbni voor uw bedrijf geldt? Vul de Wbni Self-assessment Digitale Dienstverleners anoniem in om dit te weten te komen.
Er zijn verschillende vormen van cybercriminaliteit. Hieronder vindt u 7 veelvoorkomende vormen. Informatie over andere soorten cybercrime vindt u bij het DTC.