Doel van het verkoopmemorandum

Het doel van een verkoopmemorandum is om een kandidaat-koper voldoende inzicht te geven in uw bedrijf en de waarde ervan. In dat geval heeft hij aan de globale bedrijfsinformatie uit de profielschets niet genoeg. In het verkoopmemorandum beschrijft u onder meer de geschiedenis van uw bedrijf, de reden waarom u het bedrijf verkoopt, de organisatiestructuur en de financiële situatie.

Inhoud van het verkoopmemorandum:

  • introductie
  • samenvatting van het memorandum
  • geschiedenis en achtergrond van uw onderneming
  • informatie over uw producten en diensten
  • beschrijving van de markt
  • productiegegevens
  • organisatiestructuur en -cultuur
  • financiële gegevens van uw bedrijf
  • overige informatie, bijvoorbeeld of u een octrooi heeft.

Zorg voor een geheimhoudingsovereenkomst

Toon het verkoopmemorandum alleen aan serieus geïnteresseerde kandidaat-kopers en laat hen eerst een geheimhoudingsovereenkomst tekenen. Het verkoopmemorandum bevat namelijk veel informatie over uw bedrijf. Vraag advies van een deskundige bij het opstellen van een verkoopmemorandum.

Handboek ondernemen Belastingdienst

Download hier de meest recente versie van het Handboek Ondernemen van de Belastingdienst en lees handige tips, informatie en handvatten om succesvol te ondernemen. Klik hier voor de versie van vorig jaar bij onze downloads.

Nieuws

Hulp voor ondernemers met geldzorgen

12-05-2025

Ben je ondernemer en heb je geldzorgen? Wacht niet te lang en vraag hulp, want die is dichterbij dan je denkt. Zo werkt de Belastingdienst vanaf nu samen met Geldfit Zakelijk. Zij kunnen je doorverwijzen naar passende lokale hulp in jouw provincie. Zodat je sneller geholpen wordt bij je vragen en zorgen over geld.

Terug naar overzicht