De werkgever van het bedrijf dat u overneemt moet zijn werknemers ruim van tevoren vertellen over de verkoop van het bedrijf. U moet de werknemers die u al in dienst heeft op tijd vertellen over de komst van de nieuwe collega’s. Mogelijk moet u de overname samen met de ondernemingsraad (OR), vakorganisaties of UWV voorbereiden. Dat hangt af van de grootte en situatie van de overname. Vraag hierover op tijd advies bij een organisatie die specialist is in overnames en bedrijfsfusies.
Het overnemen van personeel bij een bedrijfsovername is geen keuze. U mag geen werknemers ontslaan. Uw nieuwe werknemers houden alle rechten en plichten. Dit geldt voor zowel de primaire als de secundaire arbeidsvoorwaarden. U mag niets wijzigen in hun arbeidsovereenkomsten of in de bestaande cao.
De vorige eigenaar is nog 1 jaar medeverantwoordelijk voor de afspraken in de arbeidsovereenkomst.
Er zijn een paar uitzonderingen als u werknemers overneemt. U bepaalt zelf of en welke personeelsleden u overneemt als:
Ook ziek personeel moet u overnemen. Inclusief alle verplichtingen. U moet:
U moet de pensioenregeling van de vorige werkgever overnemen, behalve als:
Uw nieuwe werknemers blijven recht houden op hun pensioen dat ze hebben opgebouwd. Controleer of de vorige werkgever de premies voor alle opgebouwde pensioenrechten heeft betaald. Als dit niet zo is, bent u hiervoor aansprakelijk.
U moet de Belastingdienst laten weten dat u personeel overneemt. Vul hiervoor het formulier Melding Loonheffingen Overdracht van activiteiten in.
Wordt u door de overname voor de eerste keer werkgever? Dan moet u dit ook melden bij de Belastingdienst.
Hield de vorige eigenaar personeelsdossiers bij? Dan mag u deze overnemen. Denk wel aan de privacy van de medewerkers. Hiervoor gelden de AVG-regels.
Download hier de meest recente versie van het Handboek Ondernemen van de Belastingdienst en lees handige tips, informatie en handvatten om succesvol te ondernemen. Klik hier voor de versie van vorig jaar bij onze downloads.
Als startende ondernemer kan het lastig zijn om de juiste prijs voor je product of dienst te bepalen. Je wilt niet te goedkoop zijn, maar je wilt ook jezelf niet uit de markt prijzen omdat je te duur wordt gevonden. Vaak wordt de discussie gevoerd over kosten, prijs en waarde. Drie begrippen die regelmatig door elkaar worden gehaald. In deze blog vertel ik je hoe je hier als (startende) ondernemer mee om kunt gaan. Je gaat daarbij ontdekken hoe je met deze kennis jouw bedrijf succesvoller kunt maken.