Regenboogsyndroom? Ja je leest het goed!
Veel oriënterende en startende ondernemers die ik voor de eerste keer spreek, hebben een zeer (roos)kleurig beeld van het ondernemerschap. Eigen baas zijn, zelf werktijden bepalen en vooral makkelijk en veel geld verdienen. De werkelijkheid is vaak anders! De ideeën, doelen en prognoses zijn, net als de regenboog, vaak prachtig, echter brengt het in de praktijk vaak niet de verwachte pot vol met goud. Het regenboogsyndroom houdt in dat je mooie dingen aan die horizon ziet die eigenlijk niet realistisch zijn.
Tegenstellingen
Een regenboog zie je als het regent waarbij tegelijkertijd ook de zon schijnt. Dit zijn eigenlijk twee tegengestelden waarnemingen. Met een heel moeilijk woord ook wel paradoxaal genoemd. Op dit punt wil ik een tweede verband leggen tussen de regenboog en het ondernemerschap. Ik zie en spreek veel mensen die het ondernemerschap willen aangaan om uit een minder goede (financiële) situatie te komen. Bijvoorbeeld door te starten vanuit de bijstand, vanuit werkeloosheid of bijvoorbeeld ziekte. Juist deze groep van startende ondernemers moet waakzaam zijn op het regenboogsyndroom. Onlangs sprak ik een jongeman met schulden en een bijstandsuitkering die via het ondernemerschap op zoek wilde gaan naar de pot goud. Hij had hier echter ook een nieuwe zakelijke lening voor nodig. Dit zijn overduidelijk tegengestelde omstandigheden waardoor bij mij als adviseur de alarmbellen afgaan. Ik ben groot voorstander van ondernemend gedrag, maar wel op basis van een realistisch beeld van de werkelijkheid, de juiste uitgangspunten en een goed plan. Als ondernemerscoach ligt hier de uitdaging om iemand en dus ook deze jongeman mee te krijgen in deze denkwijze. Niet altijd eenvoudig, maar (zeker achteraf) vaak zeer gewaardeerd.
De remedie
Het behandelen van het regenboogsyndroom is een proces van coaching en mentoring. Het doel is om het beeld van de pot met goud uit de wereld te helpen en/of in een ander daglicht te zetten. Om dit op succesvolle wijze te doen, maak ik gebruik van de zeven kleuren die de regenboog heeft. Deze zeven kleuren heb ik namelijk vertaald naar zeven stappen die je doorloopt bij een goede voorbereiding op de start van je eigen bedrijf. Ik som ze hieronder voor je op:
Stap 1 (rood) : Ontdek je ondernemerskwaliteiten- en eigenschappen
Stap 2 (oranje) : Werk je bedrijfsidee en aanbod goed uit
Stap 3 (geel) : Ontdek en beschrijf de behoefte van jouw ideale klant(en)
Stap 4 (groen) : Onderzoek de markt en jouw concurrenten
Stap 5 (blauw) : Maak een marketingplan
Stap 6 (indigo) : Verdiep je in wetten en regels
Stap 7 (violet) : Stel een financiële prognose op
Realistisch blik
Door deze stappen te doorlopen verkrijg je als startende ondernemer de juiste kennis en inzichten. In de meeste gevallen ontstaat er gaandeweg ook een realistische blik op de toekomst en de onderneming. Op basis hiervan worden er dan ook betere beslissingen genomen. Kijkend naar de jongeman die ik eerder in mijn blog heb benoemd, die heeft ervoor gekozen toch eerst in loondienst te gaan, zijn bestaande schulden af te lossen, te gaan sparen en mogelijk daarna zijn eigen bedrijf te starten.
Canvas “regenboogsyndroom”
Wil je als startende ondernemer ook het regenboogsyndroom buiten de deur houden? Doorloop dan bovenstaande zeven stappen. Om je hierbij te helpen hebben we het canvas “regenboogsyndroom” ontwikkeld. Hiermee ga je praktisch en stap voor stap aan de slag, zodat ook jij goed voorbereidt van start gaat als ondernemer of juist besluit dit (nog) niet te doen. Wil je het nog serieuzer aanpakken? Maak dan gebruik van ons online ondernemingsplan. Op basis van dezelfde zeven stappen schrijf jij eenvoudig en gestructureerd je eigen ondernemingsplan. Nuttig voor jezelf of soms noodzakelijk voor de bank, gemeente of bijvoorbeeld het UWV.
Frank is als project- en ondernemersadviseur werkzaam bij het Startersloket. Frank is voormalig Kamer van Koophandel bedrijvenadviseur en ondersteunt het Startersloket middels het verzorgen van seminars, het verzamelen en bundelen van partijen en informatie en het geven van bedrijfsadvies aan (startende) ondernemers. Om onze doelgroep steeds beter te bedienen houdt Frank zich ook veel bezig met de ontwikkeling van nieuwe tools en producten.